Wymiana oleju i filtrów

Samochód składa się z wielu bardzo różnych elementów. Niektóre z nich to elementy trwałe, które nie powinny ulec uszkodzeniu przez cały okres eksploatacji samochodu. Istnieje natomiast wiele różnych części, które w samochodzie ulegają naturalnemu zużyciu i należy dokonywać ich systematycznej wymiany. Przykładem mogą być tutaj choćby wszystkie płyny, które tracą swoje właściwości wraz z czasem – płyn hamulcowy, płyn chłodniczy i inne. Inne elementy to na przykład składowe układu hamulcowego: klocki i tarcze hamulcowe, które podczas hamowania ulegają zużyciu. Najczęściej w samochodach wymieniamy jednak filtry i olej. Zadaniem oleju jest ograniczenie tarcia pomiędzy elementami, które bezpośrednio się ze sobą stykają, chłodzenie elementów podatnych na szybkie nagrzewanie się, a także oczyszczanie silnika ze wszelkich nagarów i opiłków powstałych na skutek eksploatacji. Olej podlega wymianie przeciętnie co dziesięć do trzydziestu tysięcy kilometrów przebiegu z zależności od zaleceń producenta. Wyróżniane są oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne o różnych klasach lepkości. Okresowej wymianie podlegają także filtry w tym filtr paliwa, który dba o to by do silnika dopływało wyłącznie czyste paliwo, filtr oleju, czy filtr powietrza. W wielu samochodach zastosowano także filtr kabinowy, przez który przepływa powietrze tłoczone do środka pojazdu.

Both comments and pings are currently closed.