Rozwój samochodów ekologicznych

W mediach bardzo dużo mówi się o efekcie cieplarnianym, dziurze ozonowej i innych zjawiskach klimatycznych. W głównej mierze za zanieczyszczenie powietrza obwinia się przemysł i transport, a więc także motoryzację. Od kilku lat widać wyraźny trend wśród producentów, którzy już nie dążą do zwiększania osiągów pojazdów lecz stawiają na ekologie. Pojazdy mają zużywać mało paliwa, ze względu na kurczące się zasoby paliw kopalnych, a prócz tego nie mogą emitować szkodliwych substancji. Dlatego w pojazdach montuje się przeróżne systemy ograniczające emisję spalin. Przykładem mogą być tutaj katalizatory, które są już na wyposażeniu każdego auta, ostatnio bardzo popularne są filtry cząstek stałych zwane FAP lub DPF. W ciężarówkach stosuje się natomiast dodatek wodnego roztworu mocznika do paliwa, aby ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Rozwiązań jest bardzo wiele, a rozwój tego kierunku motoryzacji narzucają wyśrubowane normy emisji spalin, które muszą spełniać wszystkie nowe samochody pojawiające się na rynku. Samochody starsze, uznane za nieekologicznie, bo pozbawione systemów oczyszczania spalin mają zakaz wjazdu do wielu miast na świecie. Przykładem takich norm są europejskie EURO, gdzie co kilka lat zwiększane są limity emisji szkodliwych zanieczyszczeń: cząstek stałych w postaci sadzy, związków siarki, ołowiu i węglowodorów.

Both comments and pings are currently closed.