Opony letnie i opony zimowe

Każdego roku wraz z nadejściem pierwszych opadów śniegu kierowcy wybierają się do warsztatów wulkanizacyjnych, aby wymienić opony z letnich na zimowe. Opony zimowe wykonane są z dużo bardziej miękkiej mieszanki gum oraz posiadają inną rzeźbę bieżnika wraz z charakterystycznymi nacięciami, przez co cechują się dużo lepszym współczynnikiem przyczepności w niskich temperaturach i zapewniają trakcję nawet na lodzie czy w kopnym śniegu. Niestety w temperaturach przekraczających pięć stopni Celsjusza przyczepność tych opon znacznie spada, a ponadto ulegają one przyspieszonemu zużyciu. Niektóre kraje wymuszają na kierowcach, aby stosowali opony zimowe w okresie opisanym stosowanym artykułem kodeksu drogowego. W Polsce póki co takie wymogi nie istnieją. W ostatnim okresie na rynku pojawiły się także opony wielosezonowe, które są złotym środkiem pomiędzy oponami typowo letnimi i typowo zimowymi. Przeznaczone one są przede wszystkich do pojazdów, które w okresie roku pokonują niezwykle małe dystanse i wymiana opon jest nieuzasadniona ekonomicznie. Opony takie zapewniają odpowiednią przyczepność w okresie zimowym, na przykład na lodzie, ale zachowują się też poprawnie przy wyższych temperaturach i nie ulegają szybkiemu zużyciu jak opony typowo zimowe. Gumy wielosezonowe polecane są szczególnie do aut jeżdżących głównie w ruchu miejskim.

Both comments and pings are currently closed.