Moda na samochody turbodoładowane

Ze względu na co raz bardziej wyśrubowane normy dotyczące czystości spalin producenci silników bardzo chętnie stosują silniki o niskiej pojemności skokowej, wyposażone dodatkowo w układy doładowania. Najczęściej spotykane typy doładowanie to doładowanie mechaniczne przy pomocy sprężarki mechanicznej zwanej kompresorem, bądź doładowanie turbosprężarką przy wykorzystaniu energii gazów wylotowych z silnika. Współcześnie praktycznie każdy silnik o zapłonie samoczynnym diesla posiada turbosprężarkę. Urządzenie to opiera się na bardzo prostej zasadzie. Gazy wylotowe, które opuszczają silnik mają w sobie dość znaczną energię i poruszają turbinę osadzoną na jednym wałku ze sprężarką, która tłoczy tym samym świeże powietrze do silnika. Uzyskuje się przez to zwiększenie mocy i momentu obrotowego w zakresie wysokich i średnich obrotów co jest zależne od konstrukcji sprężarki, a konkretniej od wielkości turbiny. Mimo prostej zasady działania urządzenie to jest bardzo skomplikowane jeżeli chodzi o budowę. Wirnik i turbina obracają się z ogromną prędkością obrotową, która nierzadko wynosi nawet kilkaset obrotów na minutę, co w porównaniu do prędkości obrotowej wału silnika jest wielkością prawie dziesięciokrotnie większa. Wymaga to bardzo dokładnego wykonania elementów składowych oraz niezwykle precyzyjnego montażu przy użyciu skomplikowanych narządzi.

Both comments and pings are currently closed.